APER KOMPace
APER KOMPace
Με χαρά ήρθε η ώρα να μοιραστούμε ένα καλά κρυμμένο μυστικό τα τελευταία χρόνια στην παρέα. Ο Νίκος Λάμπρου είχε μια πρωτοποριακή ιδέα, για ένα ποδήλατο mountain με ένα καινοτόμο μοχλικό από τα χρόνια των σπουδών του στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
Χρειάστηκαν να περάσουν αρκετά χρόνια δοκιμών και εξέλιξης (και αρκετά πρωτότυπα εν τω μεταξύ), ατελείωτες ώρες μπροστά από τον υπολογιστή και άλλες τόσες στο μηχανουργείο, υποβολή αίτησης ευρεσιτεχνίας και το τελικό στάδιο της υλοποίησης του φιλόδοξου σχεδίου παραγωγής και πώλησης του τελικού προϊόντος.
Βρήκε υποστηρικτή στην προσπάθεια του το άλλο μέλος του συλλόγου μας, τον Γιώργο Κωστόπουλο και με την πολυετή εμπειρία και των δύο μαζί στον χώρο της ποδηλατικής βιομηχανίας τα πράγματα εξελίχθηκαν πιο γρήγορα. Σύμμαχοι σε όλη αυτή την προσπάθεια βρέθηκαν σε διάφορες φάσεις και άλλα μέλη του συλλόγου μας, είτε εκφράζοντας απλά την άποψη τους είτε με πιο ενεργό ρόλο.
Ποια είναι η Aper Bikes και τι ξεχωρίζει το πρώτο της ποδήλατο από οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί στην αγορά;
Aper Bikes είναι η ονομασία της νεοσύστατης εταιρείας ποδηλάτου με έδρα την Πάτρα. Το όνομα της δε θα μπορούσε να μην αντλήσει έμπνευση από την πηγή έμπνευσης του ονόματος του συλλόγου. Άλλωστε νονός της ονόματος του συλλόγου μας ήταν πάλι ο Νίκος.
Ερυμάνθιος Κάφρος λέγεται τον μονοπάτι που ο ίδιος είχε δημιουργήσει κρυμμένο στις πλαγιές του Ερυμάνθου πριν πολλά χρόνια, με όλα τα χαρακτηριστικά που του άρεσαν. Μεγάλες κλίσεις, off camper στροφές, drops και ξυλινα skinnies βγαλμένα λες από εικόνες των μονοπατιών στο North Shore του Καναδά.
Aper στα λατινικά σημαίνει αγριόχοιρος και αυτό είναι το σήμα της εταιρείας!
Το KOMPace είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας Aper Bikes και φέρνει διάφορες καινοτομίες.
Μοχλικό Rising Pivot:
Αρχικός στόχος είναι το ποδήλατο σαν σύνολο να διαταράσσεται κατά το δυνατόν σε μικρότερο βαθμό από τις ανωμαλίες του εδάφους και όταν αυτό συμβαίνει να γίνεται ομοιόμορφα σε εμπρόσθια και πίσω ανάρτηση.
Αυτό επιτυγχάνεται όταν ο άξονας του πίσω τροχού ακολουθεί μια διαδρομή σε παραλληλία με τη διαδρομή της εμπρόσθιας ανάρτησης (πιρούνι), δηλαδή μια κίνηση κατακόρυφη προς τα πάνω και πίσω σε σχέση με το εμπόδιο που χτυπά ο τροχός.
Για το λόγο αυτό τα High Pivot ποδήλατα κερδίζουν έδαφος σε δημοφιλία, ειδικά αυτά με μεγάλες διαδρομές ανρτήσεων (enduro, downhill). Τα περισσότερα όμως προσφέρουν μόνο κατά το πρώτο κομμάτι της διαδρομής της ανάρτησης την επιθυμητή τροχιά. Καθώς η ανάρτηση εισέρχεται βαθύτερα στη διαδρομής της, ο άξονας του πίσω τροχού αρχίζει να κινείται κατακόρυφα, και συχνά ελαφρώς προς τα εμπρός.
Κατά θεωρία, αυτό μειώνει τη δυνατότητα απορρόφησης χτυπημάτων.
Στο KOMPace με το πατενταρισμένο μοχλικό Rising Pivot ο άξονας κινείται προς τα πάνω και προς τα πίσω καθ’ όλη τη διάρκεια του εύρους κίνησης της ανάρτησης, χάρη σε ένα virtual pivot που μετακινείται προς τα πάνω και προς τα πίσω καθώς η ανάρτηση συμπιέζεται.
Ένα από τα πιο ακραία ποδήλατα high pivot enduro είναι το Forbidden Dreadnought, το οποίο έχει axle path που κινείται προς τα πίσω έως και 30 χιλιοστά.
Το σύστημα ανάρτησης του Aper έχει έως και 45 χιλιοστά εύρος κίνησης προς τα πίσω για τα 160 χιλιοστά κατακόρυφης κίνησης της ανάρτησης.
Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην έδραση του πίσω τριγώνου σε έναν γραμμικό οδηγό ολισθαίνει σε μια ράγα (κάπως σαν το σύστημα Switch Infinity της Yeti), που κινείται προς τα πάνω και προς τα πίσω σε περίπου 45 μοίρες γωνία καθώς η ανάρτηση συμπιέζεται.
Με τη σωστή τοποθέτηση ενός idler pulley όλες οι τιμές antisquat, antirise και pedal kickback είναι προσεκτικά επιλεγμένες.
CNC Fabrication:
Κάθε KOMPace κατασκευάζεται στην έδρα της εταιρείας εξολοκλήρου από αλουμίνιο 7075-Τ6, μέσω κατεργασίας CNC.
Αυτό προσφέρει πλήρη έλεγχο σε όλα τα στάδια της παραγωγής και ασύγκριτα καλύτερη τελική ποιότητα σε σύγκριση με πιο παραδοσιακές μεθόδους κατασκευής ενός ποδηλάτου.
Πρώτες Εντυπώσεις:
Από το πρωτότυπο κιόλας φαινόταν ότι η ιδέα του μοχλικού είχε γερές βάσεις. Τα ποδηλατικά μονοπάτια στην περιοχή μας φημίζονται για το πετρώδες τερέν και τα σχετικά δύσκολα τεχνικά σημεία τους, κάνοντας ένα ποδήλατο μερικές φορές να δοκιμάζεται στα όρια του, αν και τα σύγχρονα ποδήλατα είναι σχεδόν όλα πολύ καλά.
Όμως από τα πρώτα κιόλας μέτρα στο μονοπάτι το KOMPace είναι διαφορετικό. Ίσως, τρομακτικά διαφορετικό. Αισθάνθηκα την ανάγκη να σταματήσω και να ξαναπεράσω από μερικά σημεία για να σιγουρευτώ ότι δεν ήταν τυχαίο το πόσο καλά απορροφούσε ακόμα και εμπόδια που επίτηδες πέρναγα όσο πιο άτσαλα γινόταν. Μετά το έδωσα και σε φίλους για να δω αν είχαν την ίδια εντύπωση, όπως επιβεβαίωνε και το STRAVA…
Σιγουριά, αυτή είναι η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό. Όποιο και αν είναι το τερέν το KOMPace περνάει σχεδόν ατάραχο πάνω από τα εμπόδια, δίνοντας σου την αίσθηση ότι σε προκαλεί να δοκιμάσεις κάτι πιο ακραίο.
Δεν είμαι ο καλύτερος αναβάτης του κόσμου και ίσως αυτό είναι το μεγάλο ατού του KOMPace, ότι με έκανε να νιώθω πολύ καλύτερος από ότι πραγματικά είμαι.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο site της Aper Bikes: www.aper-bikes.com